Nöjeshörnan

Från dans till shopping

Att jobba som sjuksköterska i Norge – hur det går till

Svenska sjuksköterskor har skaffat ett gott rykte utomlands som väl utbildade och med hög arbetsmoral. Särskilt Norge har i decennier varit populärt bland svenska sjuksköterskor att jobba. Därför finns en mängd bemanningsföretag som är antingen specialiserade på sjuksköterskejobb i Norge, eller åtminstone har det i sitt tjänsteutbud. I denna artikel ges en översikt av relevanta aspekter vid en tillfällig flytt eller jobbpendling till Norge.

Formella krav

För att få jobb som sjuksköterska i Norge krävs en del pappersarbete, vilket bör vara ordnat innan första avresan. Eftersom denna process kan vara lite tidskrävande är det fördelaktigt att räkna med upp till två månader för att få allt i ordning.

  • Norskt personnummer
  • Norskt skattekort
  • Norsk sjuksköterskelegitimation

Både personnummer och skattekort är gratis att ansöka om och skaffa. Bemanningsföretaget kan oftast hjälpa till i denna ansökansprocess. Värt att notera är också att både personnummer och skattekort ansöks om samtidigt.

Den norska sjuksköterskelegitimationen ansöks om separat, via Helsedirektoratet. För att ansökan ska godkännas krävs ett antal dokument, inklusive giltigt pass, svensk sjuksköterskelegitimation samt relevanta examensbevis. Denna ansökan bär en kostnad av 1,665 NOK.

Ordna sjuksköterskejobb via bemanningsföretag

Som nämnts ovan finns många svenska företag som hjälper bemanningssjuksköterskor både inom Sverige och Norge. Fördelen med att kontakta ett bemanningsföretag är att de vanligtvis utser en kontaktperson för varje individ som hanterar all kommunikation under uppdragets gång. Det är naturligtvis också fördelaktigt att dessa företag redan har stora kontaktnät och samarbeten med sjukhus och vårdcentraler, vilket i sin tur ökar möjligheten att hitta intressanta uppdrag.

Ersättning

En av de mest attraktiva fördelarna med att jobba som sjuksköterska i Norge är att lönen generellt är högre, samtidigt som skatten är lägre. Detta leder således till en högre nettolön än vad en sjuksköterska fått ut för samma arbete utfört i Sverige. Dessutom är ersättningen för OB högre än i Sverige, vilket trycker upp bruttolönen vidare. Att tänka på är att valutaväxling krävs eftersom ersättningen naturligtvis sker i norska kronor. Det är dock inte nödvändigt att göra detta omedelbart – det kan vara lönsamt att agera med framförhållning och vänta med överföringen från NOK till dess att valutakursen är fördelaktig.

Fastighetsboxar är inte bara till för privatpersoner

Fastighetsboxar är boxar som innehåller individuella postfack för flertalet lägenhetsinnehavare eller liknande. Men de är faktiskt inte bara till för privatpersoner – även företag kan med fördel använda sig av dessa. Därför är dessa boxar en vanlig syn även i företagshotell och andra fastigheter där många företagsverksamheter samsas. Besök fastighetsbox.se för bästa pris på postboxar.

Just posthanteringen är för övrigt en prioritet för såväl företagare som för fastighetsägare. Det är viktigt att de olika företagen i företagshotellet känner sig trygga med hanteringen av posten. Därför är fastighetsboxar en väldigt bra lösning. De erbjuder nämligen ett tryggt och säkert sätt att hantera den inkommande posten till fastigheten.

Fastighetsboxar ger en säker posthantering i företagshotell

Dessa är några av fördelarna med att använda dessa boxar:

  • Fastighetsboxar ger en säker posthantering. Detta är en av de främsta fördelarna med dessa boxar. Just säkerheten kring hantering av post är såklart väldigt viktig. Därför är boxar med en hög säkerhet att föredra framför andra, mindre säkra alternativ. Men överlag är de alltså väldigt säkra och gör att såväl privatpersoner som företag kan känna sig trygga med lösningen.
  • De ser professionella och stilrena. Framför allt när det gäller en företagsmiljö kan det lätt bli ganska rörigt. Ett företagshotell kan nämligen ha många olika företag som post ska delas ut till. Detta utgör dels en säkerhetsrisk men det är också väldigt ineffektivt om alla ska ha sina egna brevinkast eller brevlådor. Därför är den lösning som dessa boxar erbjuder överlägsen alla andra lösningar.
  • Posten behöver inte blandas. En stor fördel med en box som placeras i fastigheten är att den har olika fack för de respektive företagen eller lägenhetsinnehavarna. Därmed finns det ingen risk för att posten blandas ihop och att det blir missförstånd. Detta är viktigt då du som företagare ju inte vill att din post passerar många olika händer innan den slutligen når fram till dig.

Avslutande tankar om postutdelning i företagshotell

Som du märker är dessa boxar att föredra för fastighetsägare av olika slag. Detta oavsett om den fastighet som du förvaltar används som ett företagshotell eller som ett flerbostadshus. Det är en lösning som är smidig och bekväm för alla inblandade parter. Dessutom ger den en trygg och säker postutdelning!

Kom igång med ett företagsabonnemang

Med företagsabonnemang finns frihet att kunna arbeta var som helst när som helst. Genom bra uppkoppling med obegränsad surf finns möjligheten att arbeta var man än befinner sig. En operatör som har rätt abonnemang för ditt företag gör livet som företagare lite enklare. Ett abonnemang som ställer höga krav och ger allt och lite till. Idag finns det en mängd olika alternativ där många av avtalen erbjuder flexibilitet och kommer med en mängd olika fördelar. Men det är också viktigt att överväga vilket abonnemang som bäst kan anpassas efter företagets specifika behov.

Ett Företagsabonnemang innebär ett mobilabonnemang som är tecknat av ett företag där kontrakten skrivs mellan operatören och en juridisk person, istället för en privatperson. Om företaget är i behov av flera nummer med fasta nummer och växel är det enklare och billigare med ett företagsabonnemang.

Undersök detta för ditt abonnemang för företaget

Det finns vissa punkter att undersöka för att ta reda på vilket abonnemang som passar ett företag. Med hjälp av dessa råd och tips kan man enkelt hitta rätt erbjudande där rätt kriterier möts. Det är av vikt att undersöka vilka behov som finns och vilka kriterier som är viktiga för företaget så som surfmängd, mobil växel eller utlandstjänster.

När det gäller att välja operatör är det bra att jämföra företagens täckning mot täckningen där företaget är verksam. Det kan skilja sig kraftigt mellan norra och södra Sverige samt om arbetet sker i kontorsmiljö eller fältmiljö. Tid är pengar och det är därför viktigt att hitta en smidig lösning där de tekniska lösningarna är pedagogiska och enkla att använda för de anställda. Beroende på om företaget är litet eller stort kan det vara bra att undersöka vilka operatörer som utformat sina abonnemang specifikt för småföretag.

Bra att veta inför företagsabonnemang

  • Det inte finns ångerrätt på samma sätt som för privatpersoner när ett företags abonnemang tecknas
  • Men det går att teckna avtal där bindningstid och uppsägningstid är väldigt flexibla
  • Grundläggande innebär det att de anställda är i behov av att använda en telefon i sitt arbete
  • Se dessutom till att utvärdera hur mycket mobilanvändning och surfmängd som krävs i det dagliga arbetet
  • Välj ett abonnemang som anpassas efter företagets behov
  • Frihet att kunna arbeta var som helst

Gå en HLR-utbildning – lär dig att rädda liv

Gå en HLR-utbildning – lär dig att rädda liv

Om hjärtat plötsligt slutar pumpa blod uppstår ett så kallat hjärtstopp. En HLR-utbildning är en utbildning i hjärt-lungräddning (HLR) som innefattar flera tekniker som kan rädda liv vid bland annat hjärtstopp. Genom att gå en sådan utbildning tränas du i tekniker såsom bröstkompressioner. Dessa syftar till att pumpa igång hjärtat så att det återigen sätter igång blodcirkulationen och transporterar syre till hjärnan. Detta ger en första hjälp tills dess att ambulanspersonal anländer till platsen och kan fortsätta behandlingen.

Undrar du varför du skulle gå en sådan utbildning? Genom att läsa vidare får du en förståelse för varför det är viktigt att utbilda sig i HLR.

Så kan en HLR-utbildning ge dig förmågan att rädda liv

Genom att gå en HLR-utbildning på två timmar kan du få superkraften att kunna rädda liv. Till exempel kan du hjälpa till om en person i din närhet plötsligt får en hjärtinfarkt. Vad som då sker är att syretillförseln upphör till en del av hjärtat. Den drabbade personens hjärta kan du överraskas och förlora sin naturliga rytm och förmåga att pumpa blod. Detta beror på att hjärtat inte får tillräckligt mycket syre vilket leder till att blodcirkulationen i kroppen påverkas negativt. Hjärtats puls upphör på grund av att hjärtat inte längre fungerar som det ska.

När blodcirkulationen upphör får inte hjärnan tillräckligt mycket syre. Detta leder till att personen ifråga förlorar medvetandet och slutar andas. Utan skyndsam och korrekt behandling kommer personen obönhörligen att dö.

Därför inträffar hjärtinfarkter

Det finns många möjliga orsaker till att en person drabbas av en hjärtinfarkt. Orsakerna inkluderar dessa:

  • Hjärtsjukdom – detta är den vanligaste orsaken till hjärtinfarkt hos vuxna individer.
  • Trauma.
  • Luftvägssjukdom.

Som du förstår kan i princip vem som helst när som helst drabbas av en hjärtinfarkt. Därför är det viktigt att det finns många personer i vårt samhälle som har genomgått en ordentlig HLR-utbildning. Det går inte att förutspå när en person kommer drabbas av ett hjärtstopp eller en hjärtinfarkt. Men genom att utbilda dig i HLR kan du åtminstone försäkra dig om att du vet vad som ska göra om nöden faller på.

Datorhjälp med RUT-avdrag – en skattereduktion värd att utnyttja

Datorhjälp med RUT-avdrag – en skattereduktion värd att utnyttja

RUT-avdraget vid datorhjälp berättigar konsumenter att göra avdrag med 50 % procent av arbetskostnaden. Alla människor över 18 år har rätt till 50 000 kr i RUT-avdrag från den 1: a juli 2019. Det enda som privatpersonen behöver göra är att förklara vad denne behöver hjälp med och ange adress så kommer ett proffs till hemmet och löser svåra problem till halva priset av arbetskostnaden. 

RUT-avdrag 

Rutavdraget är egentligen en skattereduktion vid anlitande av olika hushållsarbeten som kan göras i hemmet. RUT är en förkortning av rengöring, underhåll och tvätt och beskriver de hushållssysslor som exempelvis kan göras i en bostad. Utförarna av hushållsarbetet gör ett avdrag på arbetskostnaden och begär sedan utbetalning från Skatteverket. Som privatperson sker RUT-avdraget automatiskt hos myndigheterna och det enda som kunden får är en faktura på det reducerade beloppet. Sålunda är det bara utföraren som behöver göra något. 

RUT-avdrag för datorhjälp

RUT-avdraget kan även innefatta vissa datortjänster, exempelvis datorhjälp i hemmet. Emellertid gäller RUT-avdraget bara för viss typ av hjälp. Lagtexten syftar på specifik typ av hjälp vilket kan vara installation, reparation och underhåll av data- och informationsteknisk utrustning. Det gäller även för dataprogram och dataförbindelser samt handledning och rådgivning för sådant arbete. 

Områden som RUT-avdraget går att nyttja på kan vara reparation, installation och underhåll av:

  • Dator och läsplatta. 
  • TV. 
  • Smarta telefoner, spelkonsoler och liknande. 
  • Skanner, skrivare, avläsare och högtalare. Alltså all kringliggande utrustning som stödjer datautrustningen och sammankopplade med dessa. 
  • Mediaspelare, Blurayspelare och Apple TV. 
  • TV-antenner. 
  • Modem, router, fiber samt annan nätverks- och WIFI- utrustning. Med andra ord dataprogram och dataförbindelser som hanterar IT-utrustningen i hemmet. 

Tjänsterna

RUT-avdraget för datorhjälp gäller för tjänster i mailen, rensning av virus och viss utbildning. Alltså framförallt enklare tjänster. IT-och datorstrul är problem som ofta är väldigt svåra för privatpersoner att hantera varför RUT-avdraget är en skattereduktion som är värd att utnyttja. Proffs på datorer och IT kan effektivt lösa problem som är svåra att själv hantera. Reduktionen möjliggör alltså för alla parter en effektiv och billig lösning. Det är en billig peng att betala för att bekvämligheten ska öka med IT-utrustningen. 

Varför välja förbetalda kort?

Varför välja förbetalda kort?

Förbetalda kort är betalkort som inte är kopplat till ett bankkonto. Istället sätts pengar in på dem i förväg via banköverföring, swish eller värdekoder. De har därmed flera fördelar som inte hittas på klassiska kreditkort eller bankkort.

Ge barnen förbetalda kort

Att ge de mindre barnen i familjen förbetalda kort, istället för ett bankkort, ger större trygghet. Du som förälder ser via en app exakt summa som finns på kortet och får en notis när ett köp har skett. Dessutom gör det inget om barnet skulle tappa bort kortet – det spärras lika lätt via appen. Det handlar därmed om att minimera riskerna. Det blir säkrare och tydligare att låta barnen betala med kort under sommarsemestern än att skicka med kontanter.

Säkert på nätet

Känner du dig otrygg med att handla på nätet? Många vill inte uppge sina kortnummer till okända sidor med risken att dessa nummer snabbt sprids vidare och missbrukas. Lösningen är att använda förbetalda kort:

  • Välj den vara du vill köpa

Sök på nätet efter den vara du vill köpa. Lägg allt i varukorgen och se slutsumman.

  • För över pengar till ditt kort

När du vet vad allt kommer att kosta kan du swisha in pengar till kortet på några sekunder. Exakt samma summa som ska användas vid köpet.

  • Genomför köpet

Nu kan kortet användas på internet för betalning. Detta eftersom det är helt tomt därefter.

Ofta flera säkerhetsfunktioner

Flera av de mer etablerade förbetalda korten i Sverige har flera smidiga säkerhetsfunktioner. Inte sällan mer användarvänliga än korten från storbankerna. Här presenteras några exempel som hittas hos vissa förbetalda kort.

  • GPS-spärr

Genom att använda mobilens GPS kan din position avläsas. Kortet kan i detta fall inte användas utanför ett visst område från dig. En spärr som innebär att risken för bedrägeri minskas.

  • Landspärr

Spärra kortet via appen så att det enbart kan användas i Sverige. Lika lätt kan denna spärr tas bort via appen.

  • Online-spärr

Spärra så att det några onlineköp inte kan genomföras. En smidig tjänst som både minskar risken för bedrägeri och ser till att barnen inte handlar online.

  • Uttagsspärr

Spärra uttag från automat eller över disk. Med andra ord kan enbart betalning ske med kortet. En betalning som alltid registreras i appen och som därmed är tydligt spårbar.

Så kan en assistansförmedling i Norrköping hjälpa dig

Kontakta en assistansförmedling om du vill ha hjälp med:

  • Byta till annat assistansbolag i Norrköping
  • Välja assistansbolag för första gången
  • Få kunskap och hjälp av kunnig personal

Så fungerar assistansförmedling:

  • Byta assistansbolag
    Vill du byta assistansbolag eftersom du är missnöjd eller för att företaget inte ska bedriva verksamheten längre?
    Har du haft assistans tidigare har du troligtvis erfarenhet och kunskap om vad du värderar högst gällande hjälp och service. Kontakta en assistansförmedling i Norrköping och berätta vad du önskar för hjälp och vad du eventuellt var missnöjd med hos nuvarande assistansbolag. De kommer i detta läge se på samarbetande bolag och se om något av dessa uppfyller de önskemål som du har. Därefter kommer denna assistansförmedlare att presentera vilka bolag som eventuellt skulle passa dig. Du slipper därmed leta själva.

  • Välja bolag för första gången
    Att välja assistansbolag för första gången är knappast enkelt. I Norrköping finns ett relativt stort antal bolag att välja på och dessutom kan bolag från närliggande städer i vissa fall användas. En vanlig väg är därmed att gå till en assistansförmedlare för att få denna hjälp.

    Hjälpen är liknande med hur byte sker mellan två olika assistansbolag men i detta fall har du ingen erfarenhet som kan användas för att hitta rätt.
    Du kommer att få prata med en handläggare hos din assistansförmedling varpå de, tillsammans med dig, skapar en ”profil”. Ni kommer fram till vad du prioriterar och vad du inte anser vara lika viktigt. Därefter sker processen på samma sätt som ovan. Assistansförmedlingen kommer att kontakta de bolag i Norrköping som uppfyller kriterierna och du får olika förslag presenterade för dig.

  • Rådgivning
    Har du allmänna frågor kring personlig assistans kan du vända dig till vilken assistansförförmedling som helst i Sverige. Är det däremot frågor knutna till orten bör du söka upp ett lokalt företag. De har god kunskap om vad som gäller kring personlig assistans och är även väl insatta i vad som gäller för de olika bolagen.

Gå via assistansbolag eller assistansförmedling i Norrköping?

  • Kontakta ett assistansbolag i det fall du vet vilket bolag du vill anlita. De kan hjälpa till med alla administrativa frågor exempelvis byte från annat bolag. I detta fall behöver inte en förmedlare användas.

  • Kontakta en assistansförmedlare om du vill ha hjälp att välja. Det är deras största styrka även om de också kan svara på frågor inom ämnet.

Bastuns effekter på psyket

Att kliva in i bastun kan vara som att gå in i en avkopplande oas! En behaglig värme, kanske en god doft av skog eller örter, mjuk belysning och trygga bastu-lavar att komma till ro på. Inga uppkopplade prylar behöver få följa med hit, det får vara en zon för vila och återhämtning.

Studier har visat att bastubad har positiva effekter på det psykiska välmåendet, särskilt om det är en social grej. Att samtala med vänner i värmen gör gott för både hjärta och själ, och att stämma träff med en eller flera kompisar kan dessutom hjälpa dig att komma iväg till bastun. Precis som med träning är det bästa bastubadet det som faktiskt blir av. För oavsett hur bastun ser ut och man väljer en traditionell bastu eller en infraröd bastu kan det komma intressanta effekter på välmåendet genom att gå dit, så prova och upptäck själv hur bastun påverkar din kropp och ditt psyke.

Bastubadets avkopplande effekt

Genom att kroppen slappnar av i den varma, fuktiga luften får även psyket komma till vila. Att utsätta kroppen för värme i bastun och kyla i bad eller dusch vid en bastu-behandling är sällan farligt (men vid t.ex. hjärtproblem och liknande bör man förstås rådfråga sin läkare). Många finner tvärtom att det är bra för kroppen med bastubadets temperaturväxlingar, särskilt under den kalla årstiden då många omedvetet går runt och spänner sig för att kompensera kylan. Att då bli varm i hela kroppen och låta avslappningen sprida sig genom varenda cell kan kännas som en stor lyx. Passa på att njuta av känslan av värme, när spänningarna och stressen minskar och själen får landa i nuet. Låt fokus ligga på känslan av vattendroppar mot huden, svettpärlorna i pannan och att ta djupa, långsamma andetag med varm, härlig luft.

Tre skäl till att basta oftare

  • Bastubadet får kroppen att koppla av och kan därmed hjälpa även sinnet att koppla av
  • Bastun är en naturligt mobilfri zon där det inte går att vara uppkopplad. Detta kan hjälpa till med avslappningen.
  • Att basta har bevisat positiva effekter på den psykiska hälsan, så varför inte ge det ett försök!

Tips när du letar efter aktiviteter i Stockholm

Tips när du letar efter aktiviteter i Stockholm

Det finns mängder av olika aktiviteter i Stockholm. Kanske planerar du en familjesemester, en helg på tu man hand med någon du håller kär eller en resa för företaget. Oavsett finns mycket att välja bland, vilket gör att valet rent av kan kännas svårt. Att sålla utifrån budget och typ av aktivitet är ett bra första steg för att hitta rätt i aktivitetsdjungeln.

Sätt en budget

Utbudet av olika typer av aktiviteter är som sagt stort i Stockholm och det kan vara bra att sätta en budget för vad kalaset får kosta. Efter det kan man börja fundera på om pengarna ska gå till flera mindre aktiviteter eller om det mesta ska läggas på en lite dyrare. Med en förbestämd summa blir det lättare att se vad man har att välja bland och vad som helst enkelt är för dyrt – så kan man stryka dom med en gång.

Vilka typer av aktiviteter i Stockholm är du ute efter?

Ett annat tips för dig som letar efter aktiviteter i Stockholm är att fundera på vilken typ av aktiviteter sällskapet är sugna på. Ska det vara stillsamt, fartfyllt eller familjevänligt? När man vet vilken typ av aktivitet man är ute efter är det också enklare att söka och hitta rätt.

Se över utbudet – och boka i tid

Låt säga att du bestämt dig för att en fartfylld och spännande aktivitet känns rätt – då kan du begränsa din sökning utifrån det. Ett tips är att kolla runt bland företag som arrangerar just aktiviteter, för att se om det finns något som känns lockande. Passa också på att jämföra priserna om det finns flera aktörer som erbjuder samma typ av aktivitet.

En annan sak att tänka på är att när det är sommar och semestertider är det högsäsong för turister även i Stockholm. Är det just då du planerar din tripp är det bra att vara ute i god tid för att boka dom aktiviteter som är inplanerade, för att inte riskera att det är fullbokat vid tiden för vistelsen.

Dom bästa tipsen för att hitta och genomföra aktiviteter i Stockholm är alltså:

  • Att sätta en budget
  • Sålla utbudet efter typ av aktivitet
  • Boka i god tid

Fem tips för att hitta rätt lokal

Fem tips för att hitta rätt lokal

Om företaget blivit större, eller mindre, behövs nya lokaler. Allt för många söker upp passande lokal och tecknar nytt avtal – utan att först verkligen se på de olika alternativen.

  1. Planera i förväg

Att hitta lediga lokaler som passar behoven tar tid! Sämsta alternativet är att ”i panik” teckna ett nytt avtal för att snabbt komma igång med verksamheten efter en snabb flytt. Försök att i lugn och ro genomföra en behovsanalys, se på olika alternativ, kontakta fastighetsmäklare och ställ olika alternativ mot varandra.

  1. Kontrollera stadsutvecklingen

Ett område som idag är attraktivt – kan imorgon få en helt annan funktion och attraktivitet. Här kan exempelvis Umeå tas som exempel. För 20 år sedan var Väst på stan ett populärt bostadsområde i Umeå. Här fanns både boende, en bensinstation och mindre butiker. Företag som sökte lediga lokaler i området var däremot tvungna att förhålla sig till den ombyggnation av järnvägen som var på gång.

Redan då fanns planerna att dra stambanan in i Umeå och på så vis flytta järnvägsstationen till Väst på Stan istället för den dåvarande centrala stationen.

Företag som inte följde stadsutvecklingen kanske sökte lediga lokaler i Umeå nära den befintliga järnvägsstationen omedveten om att den skulle flyttas.

  1. Ta hjälp?

För ett enmansföretag är det knappast värt att ta in hjälp men om det är ett större företag kan det vara både kostnadsbesparande och tidsbesparande att ta in hjälp från en konsult. Konsulten intervjuar chefer och personal, gör en behovsanalys och har kontakt med ett stort antal fastighetsägare i de städer som är relevanta. De kan därmed sköta allt från kartläggning till förhandling.

  1. Det är alltid förhandlingsbart

När lediga lokaler marknadsförs nämns sällan priset per kvadratmeter eller för hela lokalen. Det beror på att ”allt är förhandlingsbart”. En fastighetsägare har hellre en hyresgäst med 5-års avtal än en med 1-års avtal. Därmed kan även priset pressas beroende på hur många år som avtalet löper på. Ska det ingå städning och snöröjning? Vad förväntar sig ditt företag för service och vad kan ni ordna med själva?

Kom ihåg att allt är förhandlingsbart och det är därmed smart att ta kontakt med flera fastighetsägare och ställa olika alternativ mot varandra. Kanske till och med förhandla med flera på en och samma gång.

Sida 1 av 6

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén