Nästan alla medelstora och stora företag har en kundtjänst. Det finns ibland mindre företag med bara ett fåtal anställda som klara sig utan en separat kundtjänst. Då får istället personalen dela på de uppgifterna som en kundtjänst brukar ha. En kundtjänst är en avdelning inom ett företag som ger service till kunder både före och efter ett köp. Om du som kund har några speciella frågor angående en produkt som ett företag säljer kan du kontakta kundtjänsten för att få svar på dina frågor. Är du missnöjd med en vara efter att du har köpt den och till exempel vill byta den eller lämna tillbaka den är det också kundtjänst du ska kontakta.
Hur jobbar en kundtjänst?
En kundtjänst är en mycket viktig del i ett företags kommunikationsstrategi. Ibland är kundtjänsten den enda kontakten som kunderna har med ett företag och då är det viktigt att den fungerar väl. En kundtjänst ger information till kunder om företagets produkter eller tjänster, det kan röra sig om teknisk support och reklamationer. Att ta hand om missnöjda kunder kan vara en svår och otacksamuppgift men den är otroligt viktigt. Om en kund är missnöjd ska kundtjänsten hitta ett sätt att lösa problemet så att kunden inte handlar från ett annat företag eller ger ert företag dåliga recensioner på till exempel sociala medier.
Hur ska en kundtjänst vara?
En kundtjänst ska alltid lyssna på kundens frågeställningar och klagomål och jobba efter devisen ”kunden har alltid rätt”. De personer som jobbar på kundtjänsten ska vara kunniga. De måste få kontinuerlig utbildning på företagets produkter och tjänster så att de kan lämna korrekt information. Har ni en web-butik så måste medarbetarna i kundtjänsten veta exakt hur den fungerar och vilka svårigheter som kan uppstå för att snabbt kunna bistå användarna med hjälp. Om en kund får en negativ upplevelse av kundtjänsten så kan det räcka för att de lämnar företaget och går till någon av era konkurrenter istället. Kunden ska alltid få ett vänligt bemötande, hur missnöjd kunden i fråga än är.
Hur kommunicerar kundtjänst med era kunder?
Idag finns det en mängd olika sätt att kommunicera med sina kunder på. Många kunder ringer in till olika företag för att få en personlig kontakt och ett snabbt svar. Då gäller det att telefonköerna inte är för långa och att man snabbt får tala med rätt person. Kundtjänst måste också svara på email och finnas närvarande på sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter.
Lämna ett svar